Scenekunst

Etudes

Koreografi: Harald Lander (1905-1971), Knudåge Riisager (1897-1974) efter Carl Czernys etuder
Opført første gang på Det Kongelige Teater, 1948 Se kort

Af Lone Nyhuus, journalist, tidligere danser og koreograf, 2006

Dans hen over sorte og hvide tangenter

Der står de. Ballerinaerne. Med deres hvide ben mod scenens sorte baggrund er de som omvendte, hvide noder på et sort stykke papir. Og efter introduktionsmusikken - Czernys etuder, bearbejdet af Knudåge Riisager - begynder de mange ben, partiturets mange noder, at røre på sig.

Musikkens logik

Etudes betyder øvelser, og Etudes er øvelser. Øvelser, der tager mere og mere form og fart. Fra balletskolens første bevægelser, de enkle opvarmninger af føddernes led, til små hurtige trinkombinationer, over langsomme høje benløft, store spring og tåspidsernes store snurreture, til de stærke herrers løft af de yndefulde damer, de stærke herrers store spring - som flyvende elegante elefanter.

Dansen er som de sorte og hvide tangenters dans hen over klaverets tangenter. Alt sammen, hver takt og hvert trin, er udtænkt og udført i nøjagtig overensstemmelse med musikkens logik.

Ambitiøs balletmester

I 1932 fik den unge Harald Lander overdraget ansvaret for Den Kongelige Danske Ballet. Han var en udmærket danser, og samtidig spillede han musik, blandt andet var han en habil saxofononist. Og så havde han ambitioner. På egne og på ballettens vegne.
Med inspiration fra bl.a. russiske balletmestre og amerikansk showtradition førte han balletten frem, og i 1948 stod Den Kongelige Danske Ballet på sit foreløbige højdepunkt. Traditionen, Bournonville, var intakt, og samtidig stod en række unge dansere i fuldt flor. De kunne det hele: både den gamle klassiske ballet, med dens ynde, og den russiske ballet, med dens virile virtuositet. Og de havde en tro på ballettens berettigelse - som en kunstart i sig selv. 

Parat til dans

Ballet er æstetisk skønhed og musikalitet. Og det ser man allerede fra Etudes' første billede. Der hvor ballerinaerne står på rad og række. Parate. Til at danse. Til - gennem deres veltrænede kroppe - at lade musikken folde sig ud.

Den Kongelige Ballets opsætning af Etudes i sæsonen 2004/2005. Foto: Martin Mydtskov Rønne.
Heidi Ryom i Den Kongelige Ballets opsætning af Etudes i 1987. Foto: John R. Johnsen.
Scenekunst

Vidste du?

I forbindelse med klassisk musik bruges udtrykket "etuder" om musikstykker, der lader eleven eller den professionelle musiker øve sig på bestemte teknikker. Genren udviklede sig fra rene tekniske øvelser til selvstændige værker, der kan nydes for deres egen skyld, ligesom det også er tilfældet med balletten Etudes. Bl.a. har komponisten Chopin skrevet mange smukke etuder.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Scenekunst, 2006

Harald Landers og Knudåge Riisagers Etudes fra 1948 rummer både det brillante og det romantiske. Musikken er bygget over Czernys klassiske klaveretuder, og ballettens idé er den samme: fra de daglige øvelser mod den store kunst. Etudes har ingen handling, men dog en klar linje, når den følger danseren fra føddernes fem positioner og den daglige træning til ballerinaens virtuose trin og variationer på scenen under de store krystalkroner. Etudes er en apoteose til den klassiske ballet. Den er på alle måder en kanonballet, der slutter i et brus af dans, som bjergtager tilskuerne og skaber glæde og befriende lethed på begge sider af rampen.

Med Etudes mønstrede Harald Lander i 1948 det korps, han havde genrejst, fra han blev balletmester ved Det Kongelige Teater i 1932. Han havde ført Den Kongelige Ballet frem til internationalt niveau, og Etudes indtager en central plads i nyere dansk ballethistorie. Men også ude i verden er Etudes stærkt placeret.
I 1952 satte Harald Lander Etudes op på Pariseroperaen, og siden har balletten gået sin sejrsgang over hele verden som den hyppigst opførte danske ballet fra 1900-tallet. Etudes er en international balletklassiker, der opføres i St. Petersborg, Tokyo, Sydney, Paris, New York og Beijing.
Da Operaen på Holmen blev indviet i januar 2005, stod Etudes på programmet.

 Etudes er prøvestenen for ethvert kompagni. I teknisk kunnen og disciplin. Men hemmeligheden er, at teknikken forvandler sig til ånd og dansen til flyvende drømme i rummet.

Etudes blev opført første gang den 15. januar 1948 på Det Kongelige Teater.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)