Musik

Symfoni nr. 3 i to satser

Per Nørgård (1932-)

Af Finn Gravesen, forfatter og redaktør, 2006

Virkeligheden fortæller mig altid flere historier

Per Nørgård udtrykker sig gerne åbent og ligefremt - i ord og musik. Måske hænger det sammen med, at han er nysgerrig og bliver ved med at opdage nye sammenhænge, få nye ahaoplevelser. Reinar Maria Rilkes digt Singe die Gärten, mein Herz, die du nicht kennst... ("Besyng, min sjæl, de haver, som du ikke kender...") afslutter symfonien med denne pointe - som et motto.

Bevidsthedsudvidelse ved fuld bevidsthed

- kalder Nørgård selv denne proces, som han tager sine lyttere med igennem. Det begynder her med, at de dybe toner kaldes frem og former første sats, "Ydre bevægelse".

Tonematerialet bliver langsomt til, og symfoniens klanglige rum viser sig at være naturens egne samklange - overtonerækken. I kaskader falder tonerne herefter ned, og de dybe blæsere udbasunerer hele overtonespektret. Her introduceres også den grammatik, som giver værkets rytmiske dimension. Anden sats, "Indre samspil", begynder fra den modsatte retning - oppefra. Som nordlys kastes tonerne ned fra det højeste og danner melodier, som det store kor overtager. Igennem to gamle middelalderlige viser når satsen til korværket Singe die Gärten.

Soli Deo Gloria

"Gud alene æren!" - skriver Nørgård lige efter symfonien. Denne hans 3. symfoni er en slags pusterum, hvor han gør status. Hans søgen efter en kosmisk harmoni har ført ham til en måde at skrive på, hvor alt i værket har sit udspring i "uendelighedsrækken" - en musikalsk teknik, som modsvarer komponistens oplevelse af en altomfattende kosmisk sammenhæng.

Per Nørgård's infinity series in spiral form prepared by the composer himself. ©Edition Wilhelm Hansen, København.
Per Nørgård. Photo: Lars Skaaning
Partiturmusik

Vidste du?

Kilde: Pernoergaard.dk

Per Nørgård er opfinder af begrebet uendelighedsrækken, der i matematikerkredse går under det lidt Bjørne Banden-agtige navn A004718. Og apropos tegneserier: Sammen med storebroderen Bent, der skrev teksterne, lavede den kun 11-årige Per små, tegnede minimusicals, som blev opført for familien. Musikken, som var i bedste Disneystil, komponerede han selvfølgelig selv.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Musik, 2006

Værket er allerede på vej til – temmelig usædvanligt – at blive en “nyklassiker”. Det skyldes blandt andet, at symfonien forener en stor imødekommenhed over for den almindelige klassisk-romantiske tilhørers forudsætninger med Per Nørgårds personlige udtydning af nogle af den nye musiks allervæsentligste landvindinger: den serielle teknik og de mangetydige rytmer. Da værket blev uropført, mente nogle, at det på en måde ikke kunne passe; det var for godt til at være sandt, for smukt i forhold til den moderne verden. Indvendingen er senere forstummet, den senere musik har bevæget sig i en beslægtet retning, så Per Nørgård har været forud for sin tid. 

Mens den moderne musik ofte har vendt sig bort fra tonearterne, fastholder Per Nørgård dem på en ny måde i sit værk, i polariteter mellem dur og mol, bevægelser af yin og yang i bestandig både iørefaldende og eksotisk vekselvirkning. Symfonien er på en gang en sammenfatning af Per Nørgårds arbejde med al den nye musikalske teknik i 1960’erne og et stykke arkitektur af mahlerske proportioner. Første sats begynder med, at de dybe toner kaldes frem og former satsen. I den anden sats kommer tonerne fra den modsatte retning, oppefra, danner melodier og kalder efterhånden det store kor frem. Som om symfonien er en skabelsesberetning, af verden i første sats, og af mennesker i anden. Eller måske er hele symfonien et udtryk for tilblivelsen af ét eneste individ.

Musik
Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)