Musik

Otte morgensange og syv aftensange

C.E.F. Weyse (1774-1842), Digte af B.S. Ingemann (1789-1862)
1837, 1838 Se tidslinje

Af Finn Gravesen, forfatter og redaktør, 2006

Hits fra gamle dage

Det her er sange, der blev skrevet for over 170 år siden. De holder sig godt. Engang var de nærmest hits, og siden er de blevet evergreens. De har været en del af skolens pensum i generationer. Sangenes karakteristiske lavmælte, rolige og idyllisk tone, er blevet udtryk for noget, vi opfatter som særligt dansk. Og så er de blevet til i samarbejde mellem danskeren Ingemann, der skrev ordene, og den tyske indvandrer Weyse, der stod for melodierne.

"Sneglen med hus, paryk og vanter..."

Man synger jo så meget sjovt her i Halfdan Rasmussens land. Mange danske børn har sunget denne bizarre verslinje uden at studse over den. Og den gode melodi hjælper til.

Først som voksen finder man måske ud af, at linjen i virkeligheden lyder: "Nu sneglen med hus på ryg vil vandre" fra Weyses og Ingemanns morgensang: "Nu titte til hinanden de favre blomster små".

Det velkendte - men aldrig forudsigelige

Det er ikke popsange - og dog. Weyse kendte opskriften på en succes: en sang, der lyder, som om man kender den i forvejen. Det havde hans lærer, J.A.P. Schulz - ham med "Sig månen langsomt hæver" - lært ham. Det samme var Ingemann klar over. Disse små sange skulle omhandle velkendte situationer fra hverdagen og naturen. Ro og balance. Hverdagen tilsat lidt bibelhistorie og lidt borgerlig moral. I et stilfærdigt og enkelt billedsprog.

Ordene synger sig selv

Weyse mente, at melodierne lå gemt i lyrikken "Slige smukke digte komponerer sig selv..." sagde han om Ingemanns sangtekster. Med små virkemidler kombinerer Weyse det enkle med det unikke. Som når starten af "Nu ringer alle klokker mod sky", virkelig lyder som klokker. Det er lyden af en dansk søndag morgen. Eller når melodien til første linje af "I østen stiger solen op" følger solens bevægelse op ad morgenhimlen.

H.V. Bissens bust of C.E.F. Weyse, that was raised in 1859 on the north side of Vor Frue Kirke in Copenhagen, where Weyse was the organist 1805-42. Photo: Inger Sørensen.
Frontpage for Weyse's Syv Aftensange, 1938. Det Kongelige Bibliotek.
Syv aftensange
Partiturmusik

Vidste du?

Kilde: Jens Peter Larsen: Weyses Sange Ejnar Munksgaard, 1942.

Den unge Weyse forelskede sig kraftigt i den unge, begavede Julie Tutein. Da komponisten endelig samlede mod til at fri til sin udkårne, fik han det næbbede svar, at hun måske ikke var nogen prinsesse, men alligevel... Med andre ord følte frøken Tutein altså, at hun fortjente bedre. Weyse giftede sig aldrig efter denne afvisning.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Musik, 2006

Med deres beskedne form hører de to hæfter med sange til det ypperste i dansk musik og rummer uden tvivl de mest koncentrerede satser i dansk musikhistorie. Tekst og melodi er smeltet så meget sammen, at Weyse selv kunne udtale: “Slige smukke digte komponerer sig selv; ergo er det et spørgsmål, om det er mig, der har komponeret dem”. Men han har nu haft temmelig meget med sangene at gøre, som man ser det af selve den samlede musikalske udformning, de små helheder.

En ting er de kendte melodier, som bl.a. ‘I Østen stiger solen op’, ‘Lysets engel går med glans’, ‘Nu titte til hinanden’ og ‘Dagen går med raske fjed’ (‘Altid frejdig når du går’), som generation efter generation af børn tidligt er blevet tiltrukket af. Noget andet er – som med H.C. Andersens eventyr – at de voksne efterhånden kan høre noget mere; komponistens særpræg, de skarpe rytmer – ja, sangene er helt udsøgte i deres harmonier og nogle steder formet, så de næsten kan minde om moderne signalvirkninger og med skiftende akkordopløsninger som farver. Det er ikke kun tekst og melodi, der her smelter totalt sammen, men også det klassiske og det romantiske i den danske guldalder, som her bliver til ét.

Musik
Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)