Litteratur

Og andre historier

Klaus Rifbjerg (1931-2015)

Af Dorthe Sondrup Andersen, magister i litteraturvidenskab, forfatter og kulturskribent, 2006

Ryf!

Man kan sagtens få en overdosis af æstetik, skønlitteratur og pæne manerer. Faktisk kan det godt være en sådan, der for over fyrre år siden fik Klaus Rifbjerg til at skrive novellesamlingen Og andre historier. Her brækker han sig nemlig nærmest i lårtykke stråler, og der vil også i dag være læsere, som mener, at Klaus Rifbjerg har en ualmindelig uartig tankegang og en tilsvarende beskidt mund. Problemet er bare, at der blandt nulevende danske digtere næppe findes nogen, der skriver bedre litteratur.

Værsgo' og skyl

Rifbjergs noveller kan handle om de modbydeligste ting, og det fyger i luften med snot og sperm, patter og prutter, lort og bræk, men man hører med det samme, at han er en helt usædvanlig sprogkunstner. 

Holder vi os til opkastet, lader han eksempelvis i novellen Angst? en ung mand brække sig "som en voblende kloakkanal efter et stop, hvor affaldet, skidtet, verdens ende af afkastet menneskelighed har hobet sig op og endelig kommer løs". 

Verden set på ny

Læseren følger fascineret med, for uanset, hvor kvalmende novellernes indhold indimellem forekommer, findes der også helt vidunderlige passager, hvor man ser verden gennem helt nye briller eller måske ligefrem ser den for første gang. Det kan være et sommerhus i klitterne, hvor dynerne, der luftes, ses som tunger ud ad alle vinduerne, eller et forældrepar, der iagttages helt nede fra knæhøjde af deres lille søn. For eksempel en far, der cykler meget rankt, bruger benene som stempler og er så høj, at hans hoved strejfer vejtræernes grene. Et billede der sættes i kontrast til en halvstor drengs bøvl med badeanstaltens cykelstativ og en ældre franskmand, hvis cykel ud over at være "sært lavstammet" også er udstyret med en sadel "der måtte save sig langsomt vej ind i ballernes underkant".
I øvrigt er det vist første gang i danmarkshistorien, at udtrykket "fuck you!" optrådte i en trykt bog. Nu siges det jo nærmest af hvem som helst, men i 1964 var det godt nok stærk tobak.

Helgoland Badeanstalt, 1955. Foto: Aage Sørensen. Det Kongelige Bibliotek.
Klaus Rifbjerg bag skrivemaskinen. Foto: Bent K Rasmussen/Scanpix
KLAUS RIFBJERG RYGER CIGARET
Litteratur

Vidste du?

Kilde: Nils Gunder Hansen: Digterkonge med knive i ærmerne. Berlingske Tidende, 2. oktober 2003, 2 sektion.

Klaus Rifbjerg har altid været en provokatør: Han var med til at ryge hash på Kulturministeriets trappe sammen med Ebbe Kløvedal Reich som del af ungdomsoprøret i 1968. Samme årti satte han også sindene i kog, da han erhvervede sig en flødefarvet sportsvogn for sin kunststøtte og kaldte den en "potensforlænger".

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Litteratur, 2006

“Tak Corinna, gamle skræv, siger jeg og letter mig fra hendes langthenglidende legeme, tak for din trofaste taknemmelighed og til lykke med deres nye snak om skønheden. Der ligger du, gamle jernbanelegeme og forsvinder med to modsat uendelighedspegende ben, din dusk, din mave og dine patter og jeg siger igen tak og gud fri mig vel.”

Og andre historier er en novellesamling, som også er en slags roman. Mærkeligt nok! Skønt hver af de 23 historier samler sig om sin egen begivenhed og sit eget persongalleri, går der alligevel en vækstlinje igennem samlingen. Forrest står en fortælling, der hedder ‘Bevidstheden’, og som forsøger at skildre det moment, hvor bevidsthed for første gang dannes i et meget lille barn, og dets sprog langsomt indfinder sig. Derefter bevæger værket sig ind i lidt større børns og unges erfaringer for at slutte i den næsten voksnes verden. 

Værket samler sig især om den hudløse modtagelighed hos børn på grænsen til puberteten, ængsteligt og fascineret stående over for kønnets mysterium. Ofte undersøger historierne selve det spørgsmål, hvorfor noget huskes og nedtegnes i erindringen, mens andet forsvinder i glemslen. Her er erindringer om spændende øjeblikke i en amagerdrengs opvækstår under besættelsen, om det første møde med den såkaldte børnelokker, om det lamslående og tryllebindende syn af de mange tissemænd på badeanstalten, om erfaringen af det homoseksuelle i dets daværende fordækthed og om det uimodståelige og dog så skræmmende møde med den kvindelige seksualitet og de tidlige samlejers mysterium.
Fortællingerne inddrager provokerende og modigt barnets og den unges ucensurerede sansninger, de fortæller også det, som kan forekomme ækelt eller frastødende, og som ved værkets udgivelse forekom udfordrende for den borgerlige normalbevidsthed. 

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)