Film

SULT

Henning Carlsen (1927-2014)

Af Christian Monggaard, filmskribent og anmelder ved Information, 2006

Uforglemmeligt møde

Vi befinder os i Kristiania, Norges hovedstad, i 1890. En forhutlet ung forfatterspire vandrer formålsløst omkring, sulten og uden penge. Han bliver smidt ud fra sit lejede værelse, fordi han ikke kan betale. Han giver sine sidste penge til en hjemløs i et forsøg på at bevare sin selvrespekt.
Han opfører et skuespil for sig selv og sine omgivelser. Løfter på hatten og er høflig, som var han en fin herre uden en bekymring i verden. Men ingen tror på det - ikke engang han selv. Til sidst har han ikke mere at pantsætte. Pantelåneren vil hverken tage hans briller, knapperne i hans jakke eller det slidte tæppe, han bærer under armen. Han prøver uden held at få arbejde hos en købmand. Han skriver en artikel til en avis. Den bliver antaget, men han kan først få pengene dagen efter, hvor han straks giver dem væk. Så føler han sig suveræn. Han forelsker sig i en ung, smuk kvinde, han ser på gaden, og han oplever et uforglemmeligt møde med hende i hendes lejlighed.

Skræmmende intens

Henning Carlsens hypnotiserende film om den sultende kunstner er baseret på en roman af den verdensberømte norske forfatter Knut Hamsun. Filmen har den svenske skuespiller Per Oscarsson i hovedrollen. Han fik en pris for sin næsten skræmmende intense præstation ved filmfestivalen i Cannes i 1966.
Det er gennem forfatteren, vi oplever Kristiania. Enten er han i billedet, eller også ser vi omgivelserne med hans øjne. Vi lever med i hans desperation og forstår behovet for at opretholde en facade. Han siger nej til den hjælp, han bliver tilbudt, for på den måde kan han bevare sin stolthed. Men hvor længe kan han leve sådan?

Kunst og lidelse

En kunstner er hævet over det materielle, mener forfatteren. Måske er det endda sulten og lidelsen, der gør ham i stand til at skrive og være kunstner. Måske er sulten blevet et kunstnerisk projekt i sig selv. Den amerikanske forfatter Paul Auster kalder SULT for den bedste filmatisering, han nogensinde har set.

Per Oscarsson in Hunger. Photo: Jesper Høm. © SF Studios. 107 min. Manuscript: Peter Seeberg and Henning Carlsen based on Knut Hamsuns novel Sult (1980). Producent: Henning Carlsen Film, ABC-film, Svensk Film Industri.
Film

Vidste du?

Kilde: Lars Thomas Braaten, Ekko Magasin.

Georg Brandes mente, at romanen Sult var monoton og manglede handling. Knut Hamsun svarede: "Jeg har undgået den sædvanlige digtning med giftermål og landture og forviklinger hos grossereren - det er alt for billigt for mig. Det, som interesserer mig, er min sjæls uendelige bevægelighed, det sære, ejendommelige sindsliv, nervernes mysterier i en udsultet krop." (Fra et brev til Brandes, 1890).

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Film, 2006

SULT er en af de mest originale og særegne film i dansk filmhistorie. Den bygger på den norske forfatter Knut Hamsuns gennembrudsroman og er en af de ganske få romanfilmatiseringer, der fuldt ud tåler sammenligning med forlægget.
Filmen havde premiere samme år som Morten Korch-filmen Krybskytterne på Næsbygaard. Men SULT står som en ekstrem modsætning til folkekomediens sværmavede hygge. Historien følger hen over et par dage en ung forfatter, der desperat af sult og ensomhed driver omkring i byen. Filmen kortlægger subjektivt og feberhedt byens såvel som sjælens landskab gennem små begivenheder, som da den unge mand ærekært nægter at tage imod en almisse fra en forbipasserende og i stedet må stirre sig mæt på andres måltider. Et tilfældigt glimt af en ung kvinde på spadseretur, og den unge mands betagelse af hende, er filmens poetiske højdepunkt.

Gennem dette ved første øjekast trøstesløse univers lykkes det instruktøren Henning Carlsen at udfolde en fortælling, der vibrerer af humor og skildrer en glubende, eksistentiel livsappetit. Portrættet af den unge mand (svenske skuespiller Per Oscarssons livspræstation) trækker linjer tilbage i filmhistorien til Chaplins vagabondfigur, og filmens fotografering forener det bedste fra den klassiske sort-hvide tradition med det moderne kameras suggestive og rastløse kameraføring. Med til at løfte opgaven var bl.a. den modernistiske forfatter Peter Seeberg og Roman Polanskis komponist Krzystof Komeda, og filmen er også efter international målestok i særklasse.  

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)