Film

Soldaten og Jenny

Johan Jacobsen (1912-1972)

Af Christian Monggaard, filmskribent og anmelder ved Information, 2006

Skygger fra fortiden

To stille eksistenser finder for en kort tid hinanden og lysten til at leve i Johan Jacobsens gribende og stemningsmættede kærlighedsdrama fra efterkrigstidens København. Underfundig humor er med til at tegne tiden og miljøet. Filmen rummer dog først og fremmest en dyb melankoli og desperation i sin skildring af to mennesker, en jævn soldat og en ung servitrice, spillet af datidens store stjerner, Poul Reichhardt og Bodil Kjer. Han hjælper hende, hun tiltrækkes af ham og hans kejtede væsen. Lykken synes inden for deres rækkevidde. Skygger fra fortiden truer dog med at ødelægge den skrøbelige idyl.

Vorherres tæppemønster

"Vorherres tæppemønster" kalder soldaten den række af tilfældigheder, som han føler udgør livet. Han sætter lighedstegn mellem dygtighed og held - ligegyldig hvad man gør eller kan, så er det held og uheld, der styrer ens liv. Og i takt med at kærlighedsdramaet udfolder sig, diskuterer Johan Jacobsen begreber som "skæbne", "Gud" og "menneskets fri vilje". Johan Jacobsen har selv skrevet manuskriptet på baggrund af et skuespil af forfatteren Soya. Soya var berygtet for at provokere sin samtid ved at sætte spørgsmålstegn ved seksualmoral og afsløre hykleri.

Dobbeltmoral og fosterfordrivelse

Soldaten og Jenny viser, hvordan dobbeltmoral trives hos magthaverne. Den beskæftiger sig blandt andet med ulovlig fosterfordrivelse - abort blev først tilladt i Danmark 1973. For mange piger og kvinder havde det store sundhedsmæssige og følelsesmæssige konsekvenser at blive udsat for et uautoriseret indgreb hos en kvaksalver. Og som en kvinde siger i filmen: "De kvinder, som vil afbryde et svangerskab, skal nok finde en måde at gøre det på."

Bodil Kjer and Poul Reichardt in The Soldier and Jenny. Photo: Aage Wiltrup. ©Nordisk Film. 93 min. Manuscript: Johan Jacobsen based on Soyas play Brudstykker af et Mønster (1940). Producent: Saga.
Film

Vidste du?

Kilde: Morten Piil: Danske Filmskuespillere, s. 407-410, Gyldendal.

Noget arbejde bærer lønnen i sig selv. Da instruktør Johan Jacobsen fik svært ved at finansiere Soldaten og Jenny, skød den mandlige hovedrolleindehaver, Poul Reichhardt, sin egen løn i filmen. Rollen som soldaten, betragtede de fleste kritikere og Reichhardt selv, som en af hans bedste i karrieren. Noget andet, han var god til, var at feste til den lyse morgen, hvilket fik kollegerne til at kalde ham Poul Sengeskræk. I offentligheden gik han under kælenavnet Poul Popularis, ikke mindst på grund af sine mange roller i Morten Korch-filmene.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Film, 2006

Filmatiseringen af Soyas Brudstykker af et Mønster kunne nemt være endt som tungt og trægt melodrama, men Johan Jacobsen ånder lys og luft i skæbnedramaet og løfter sammen med de forrygende skuespillere stykket op i filmens mesterklasse.
Jacobsen er mest kendt for at give datidens folkekomedier en tiltrængt saltvandsindsprøjtning af elegance og lethed, men havde i film som Otte Akkorder (1944) og Den Usynlige Hær (1945) forsøgt at træde ud af rollen som Ernst Lubitschs elev for i stedet at lade sig inspirere af film noir og 30’ernes franske poetiske realisme. Især det sidste gør sig gældende i Soldaten og Jenny, hvor erfaringerne fra de knap så helstøbte dramaer går op i en højere enhed. Filmen, som han også selv skrev manuskript til, handler om livets tilfældigheder, og hvordan to små hverdagsskæbner, en soldats og en ekspeditrices, kastes rundt af dem. Poul Reichhardt er ikke set mere følsomt afdæmpet end i rollen som den knugede soldat, der forelsker sig i Bodil Kjers gribende fortvivlede Jenny. 

Selvom dialogen til tider tynges af en højtravende snak om skæbne og den fri vilje, fortrylles man af de stemningsfulde billeder fra København og fascineres af de troværdige præstationer, der får fuldt spillerum i Jacobsens karakteristiske lange indstillinger.
Selvom Kjer og Reichhardt (og Jacobsen) løb med de første Bodilfilmpriser for deres roller, er det en film, som udmærker sig ved stærkt spil i alle roller. Ikke mindst Maria Garland og Johannes Meyer som Jennys småborgerlige forældre, der ikke lægger skjul på, at de gerne så, at deres datter fandt en anden kæreste end en soldat.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)