Film

Kundskabens Træ

Nils Malmros (1944-)

Af Christian Monggaard, filmskribent og anmelder ved Information, 2006

Ægthed

Kan du huske den første gang, du blev forelsket? Dit første kys? Nils Malmros kan, og det fortæller han dramatisk og humoristisk om i Kundskabens Træ. Den episodiske film er baseret på hans egen skoletid i 50'ernes Århus. Og der er overrumplende ægthed og indlevelse i tidsbilledet, dialogen og børnenes præstationer.
Filmen følger eleverne i en folkeskoleklasse gennem to år, fra 7. til 9. klasse. Vi er med til skolefester og på lejrskole og får et indblik i, hvordan det naturlige, sociale hierarki i klassen fungerer. Det er ofte morsomt, men også smertefuldt at følge med i.

Uudtalt drama

Elin er tidligt udviklet. Det gør hende eftertragtet blandt drengene og sårbar for spot og misundelse. Hendes skoledage forpestes af mobning. Der bliver hvisket bag hendes ryg, hun får øgenavne og bliver frosset ude af fællesskabet. Kliker dannes, intriger spindes, og et uudtalt drama, som mange voksne har glemt, udspiller sig blandt børnene. Ofte sårer man ubevidst hinanden. Og først da filmen er ved at være slut, og børnene er godt på vej til at blive voksne, bliver de bevidste om, hvad der egentlig er sket, og hvordan de har behandlet Elin. Filmen er optaget over to år, og på den måde spejler skuespillernes faktiske fysiske og psykiske udvikling personernes udvikling på lærredet.

Ligefrem og barsk

Med Kundskabens træ fulgte Nils Malmros op på sine to første roste film om børn i skolealderen, Lars Ole 5c og Drenge. Malmros arbejder på efterfølger til Kundskabens Træ, der skal følge de samme personer i gymnasiet og have premiere i 2009. Titlen er Kærestesorger. Kundskabens Træ kan godt ses af større børn og unge, men den er i glimt chokerende ligefrem og barsk.
Malmros laver film om børn, ikke først og fremmest film for børn. Men han sætter sig i børnenes øjenhøjde og lever sig ind i deres særlige verden. Derfor er det ikke svært at se træk af sig selv i nogle af karaktererne.

Lars Hjort Frederiksen and Eva Gram Scholdager in Tree of Knowledge. Photo: Torben Stroyer. ©Nordisk Film. 106 min. Manuscript: Nils Malmros and Frederick Cryer. Producent: Per Holst Filmproduktion in cooperation with DR and Det Danske Filminstitut.
Eva Gram Scholdager in Tree of Knowledge. Photo: Torben Stroyer. ©Nordisk Film. 106 min. Manuscript: Nils Malmros and Frederick Cryer. Producent: Per Holst Filmproduktion in cooperation with DR and Det Danske Filminstitut.
Film

Vidste du?

Kilde: Officiel hjemmeside for filmen.

Det er ikke altid sagen at være en ung berømthed. Line Arlien-Søborg, der spillede den intrigante Anne-Mette i Kundskabens Træ, måtte engang flygte ud på et toilet på Kalundborgfærgen, da hun blev jagtet af en hel skoleklasse, der ville have hendes autograf. Hun forsøgte at sige, hun var Anne-Mettes søster, men lige meget hjalp det.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Film, 2006

Den skrøbelige pubertet har været beskrevet ofte i dansk film, men aldrig så præcist som i Nils Malmros’ Kundskabens Træ, der med rette står som instruktørens hovedværk og den, som andre film med lignende temaer måles og blegner i forhold til. Filmen var kulminationen på instruktørens trilogi med udgangspunkt i egne erindringer fra barndommen i 1950’ernes Århus og fulgte Lars Ole, 5.c (1973) og Drenge (1977).
Handlingen udspiller sig i 1958-60, men filmen er så meget mere end et tidsbillede, for de psykologiske mekanismer, som Malmros beskriver med skarpt indgående blik, vil desværre aldrig miste deres relevans. Filmen er et gruppeportræt af en skoleklasse, 2. mellem på Århus Katedralskole, men centralt står Elin, der er lidt mere moden end sine klassekammerater og derfor populær hos drengene. Men da hun afviser én af dem, vender hele klassen sig imod hende, og på sin helt egen stille måde er det en isnende ubehagelig skildring af et Minidanmark.

Rammerne, dialekten og tidsbilledet er meget dansk, men dramaet universelt og aldrig skildret så sikkert i børnenes eget univers. Malmros fortæller diskret med blikke, bevægelser og situationer, som alle kender. Karaktererne findes i alle skoleklasser, den småborgerlige, den vilde, den pæne og den mobbede, men alle får lov til at folde sig ud, bliver små mennesker af kød og blod, som udvikler sig gennem filmen.
Filmen blev optaget over to år, og børnenes forandring er fysisk såvel som psykisk. Malmros har aldrig lagt skjul på sin forkærlighed for den franske nybølge og især Francois Truffaut, men selvom det var tydeligere i de tidligere mindre stramt komponerede film, så er hans usvigeligt sikre greb om de unge uprøvede spillere og evnen til at få dem til at vise følelser helt på højde med hans ikoner.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)