Film

Bennys Badekar

Jannik Hastrup (1941-) og Flemming Quist Møller (1942-)

Af Christian Monggaard, filmskribent og anmelder ved Information, 2006

Sjov og ballade

"Man kan snart ikke vende ryggen til et øjeblik," siger Bennys vrisne mor. Hun er lige kommet hjem og har fundet sin søn i fuld gang med at forvandle dagligstuen til en farlig krigszone. Nu må Benny ned i gården og lege, og det er slet ikke lige så sjovt, synes han.
Benny fanger en haletudse i en sø i nærheden af den grå betonblok, hvor han bor. Moren synes, at den er ulækker, men da han hælder den i sit badekar og følger med den ned under vandoverfladen, kommer han på en eventyrlig rejse.
Haletudsen viser sig nemlig at være en forhekset prins, og sammen med ham møder Benny blandt andet tre smukke, men skabede havfruer, en skidtvigtig krabbekontrollør, to fjollede sørøverskeletter, der hele tiden håner hinanden og vil slås, og en funky blæksprutte, som er med på at lave sjov og ballade.

Husk barnet i dig selv

Jannik Hastrup og Flemming Quist Møllers Bennys Badekar er en film, som små og store kan se sammen med stor fornøjelse. Den løse, næsten improviserede tegnestil er med til at skabe filmens særlige charme, når den afvæbner os med gakkede indfald, glad, jazzet musik og kulørte figurer.
Den sprudlende idérige film er baseret på en billedbog af Flemming Quist Møller fra 1969, og den handler om barnet i os alle. Samtidig er det en veloplagt, spids satire over alle de kedelige voksne, der hellere vil brokke sig og tale om vaskepulver end lege med deres børn.

Fantasiens kraft

Gennem 40 år har Jannik Hastrup lavet tegnefilm, som han gerne selv vil se. Han mener, at animation er lige så meget for voksne som for børn. Sammen med sine faste, kreative partnere - Flemming Quist Møller og Bent Haller - har han aldrig været bleg for at udfordre sit publikum.
Hastrup er rundet af ungdomsoprøret i 1960'erne og 1970'erne og tidens politiske bevidsthed. Han fortæller ofte barske, samfundskritiske, men også morsomme historier - med dyr i hovedrollerne. Bennys Badekar er en film om det livsglade individ i det kvælende samfund. Og så er det er en herlig hyldest til fantasiens kraft, livsglæden og det frugtbare anarki.

Benny deep down in his bath tub. Bennys Bathtub. Photo: Susanne Mertz. ©Fiasko Film. 41 min. Manuscript: Flemming Quist Møller. Producent: Fiasco Film.
3 mermaids smiling. Bennys Bathtub. Photo: Susanne Mertz. ©Fiasko Film. 41 min. Manuscript: Flemming Quist Møller. Producent: Fiasco Film.
Film

Vidste du?

Kilde: Det Danske Filminstituts hjemmeside

Jannik Hastrup og Flemming Quist Møller indledte deres tegnefilmssamarbejde i 1964 med filmen Concerto Erotica (1964) og derefter Slambert (1966) - begge løsslupne og erotiske småfilm. Noget af disse films sanselighed og kropslige frigørelse findes også i Bennys badekar, hvor tre havfruer med bare bryster optræder.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Film, 2006

Danmark har siden 1960’erne haft en produktion af børnefilm, der i international sammenhæng er unik både hvad angår volumen og kvalitet, og animationsfilmen Bennys Badekar er en absolut topscorer.
Den er en eventyrlig og musikalsk sprudlende fortælling om drengen Benny, der flygter fra de kedelige voksne i det grå højhus ned til den magiske verden på bunden af badekarret. I selskab med sin nyfangede haletudse møder han blandt andet tre skønne havfruer og en blæksprøjtende sprutte, hvilket giver anledning til vidunderlige sang- og danseoptrin.

Flemming Quist Møllers og Jannik Hastrups animationsstil er naivistisk og næsten primitivt enkel, men fordringsløsheden vendes til en charmerende og jazzet styrke, der appellerer både til børn og voksne. Filmen er et blomsterbarn af sin tid, der ønskede at give al magt til fantasien, og hvor anerkendelsen af barnets oplevelsesunivers for alvor slog igennem.
Historien er dejligt befriet for løftede pædagogiske pegefingre, og den tidstypiske skematisering af det kolde højhusmiljø og de uforstående voksne opblødes af en humoristisk streg og urkomisk dialog veloplagt befordret af skuespillere som f.eks. Jytte Abildstrøm og Jesper Klein.
Ydermere kan man nyde, at også jazzeliten var tiltrukket af at skabe kunstnerisk kvalitet i børnehøjde. De musikalske indslag rummer bidrag fra bl.a. Peter Belli, Otto Brandenburg og Povl Dissing samt internationalt anerkendte musikere som Kenny Drew og Niels-Henning Ørsted Pedersen.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)