Design

Thorvald Bindesbølls livsværk

Thorvald Bindesbøll (1846-1908)
(1846-1908) Se tidslinje
Designmuseum Danmark Se kort

Af Charlotte Jul, skribent, redaktør og kurator, 2006

Dekorationens dragende kraft

Thorvald Bindesbøll var en dansk Picasso, han havde den samme evne til at fange folks opmærksomhed med sine dekorationer. Bindesbølls sans for det udfordrende, enkle, men alligevel runde og sanselige udtryk er uden sidestykke. Designmuseet har mellem 6.000 og 7.000 af Bindesbølls tegninger i arkivet. Da Bindesbølls tegninger efter hans død blev sendt ind til udstillingen Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes i Paris i 1925, var interessen stor. Franskmændene ville gerne have adressen på denne fremsynede kunstner...

Kunsthåndværkets mangfoldighed

Fade, krukker, bogomslag, plakater, logoer, møbler, sølvtøj, tekstiler og huse. Thorvald Bindesbøll blev uddannet arkitekt ligesom sin far og udmærkede sig ved bl.a. Fiskepakhusene i Skagen og flere private villaer. Men kunsthåndværket greb ham og startede en livslang og gensidig afhængighed, der sendte ekko langt ind i fremtiden. I dag er Bindesbøll et must for studerende af alle kreative fag, fordi hans værker stadig er moderne og tidssvarende.

En mester i sin tid

Bindesbøll gik nye veje ved at kombinere det velkendte med det ukendte. Japansk kunsthåndværk var en af mange inspirationskilder, som han omsatte til sit eget originale udtryk. Keramikken slog Bindesbølls navn fast. De kraftige og fuldfede dekorationer gør fade og krukker til sanselige værker, der sultent drager sine beskuere til sig.
I over tyve år arbejdede Bindesbøll med keramikken for derefter brat at gå over til sølvet i samarbejde med guldsmed Holger Kyster i Kolding. Også i sølv skabte Bindesbøll unikke værker, der blev kopieret af andre guldsmede - ingen copyright her!

Grafikkens førstemand

Ved siden af keramikken er Bindesbøll nok mest kendt for sit grafiske designarbejde. Han skabte skrifttyper, omslag, papir til bøger og logoer for kommercielle virksomheder. Bindesbøll kobler det heftigt dekorerede sammen med en grafisk enkelhed - og kunst og grafik smelter sammen. Især HOFetiketten for Carlsberg er en verdenskendt og -anerkendt klassiker. Tænk over det, næste gang du sidder og piller ved den.

Jar, glazed earthenware, approx. 1893, Designmuseet. Photo: Pernille Klemp.
The label for Carlsberg Pilsner, 1904, 9.3 x 7.2cm, from Billedsamlingen & Arkiv for Dansk Design, Designmuseet. Photo: Pernille Klemp og Ole Woldbye.
Design

Vidste du?

Kilde: Bodil Busk Laursen (red.): Thorvald Bindesbøll: en dansk pioner, s. 26, Det Danske Kunstindustrimuseum, 1996.

Bindesbøll var en farverig personlighed og derfor et yndet offer for avisernes karikaturtegnere og samtidens malere og fotografer. Han var berygtet for sit grove sprogbrug, og det blev bemærket, når han indimellem talte pænt. Maleren Hans Nikolaj Hansen bemærkede sidst i 1890'erne: "Det er længe siden, at jeg har fundet ham saa sød og pæn. Vi talte om "Kunst" i fire Timer...Ikke et eneste 'Bæ'-ord fra hans Mund."

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Design og kunsthåndværk, 2006

Man kunne lave en hel kanon, kun med Bindesbølls værker. Fra den folkekære Hofetikette, over strålende og radikale keramiske arbejder til de smukkeste smykker og fantasifulde møbler. For ikke at tale om hans arkitekturværker, med Fiskepakhusene på Skagen som det fremmeste eksempel, efterfulgt af generationer, men måske mest synligt i 1970’erne og - 80’erne, hvor de toneangivende arkitekter alle var optaget af det enkle malede træhus. I hvert eneste felt var han på internationalt niveau. 
Egentlig var han uddannet arkitekt, som sin far, Michael Gottlieb Bindesbøll. M.G. er en af de største arkitekter i Danmarkshistorien, og måske er det netop derfor, Thorvald trods talentet ikke gik så vidt i den retning, men i stedet udnyttede sin enorme viden og kunnen inden for design og kunsthåndværk. 

Karakteristisk for Bindesbølls arbejde er den store livskraft, hvilket blev værdsat i en tid, hvor avantgarden med Georg Brandes i spidsen dyrkede Nietzsche. Livskraft, eller vitalitet, spiller en kæmpe rolle i Bindesbølls kunst, hvor den kraftfulde linje trækkes hen over papiret, i leret eller i sølvet og giver form til alle mulige genstande. Men Bindesbølls linje skiller sig ud i samtiden ved at være “oplyst”, beriget af referencer tilbage til vikingetid, antik og barok, og frem til den moderne virkelighed, der kun småt var begyndt at vise sig i København, men som han lyttede til gennem sin unge medarbejder Svend Hammershøi (Vilhelms bror).

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)