Design

Polyetherstolen

Gunnar Aagaard Andersen (1919-1982)
Designmuseum Danmark, København Se kort

Af Charlotte Jul, skribent, redaktør og kurator, 2006

Multitalent

Gunnar Aagaard Andersen var billedhugger, arkitekt, designer og maler. Hans kunstneriske udgangspunkt lå mellem den enkle minimalisme og den abstrakte, farverige ekspressionisme. Aagaard Andersen skabte alt lige fra indretning og tapet over tekstil og skulpturer til møbler.
I Stol fremstillet af opskummet polymer kommer både kunstneren og designeren til udtryk. Udfordringen og eksperimentet bestod i at skabe et møbel i én proces, i én sammenhængende form i ét materiale som en kommentar til chesterfieldmøbler. Forestil dig, hvor vild denne stol må have været i en tid uden farvefjernsyn og internet!

Materialet som formgiver

Aagaard Andersen var fascineret af det flødeskumslevende materiale, der bestod af uretan, vand og freon. Det gik sine egne veje takket være tyngdekraften. Han hældte det flydende materiale ud lag for lag. Når det tørrede op, blev det stærkt og fik en hærdet, læderagtig overflade.

Det kunstneriske grebs betydning

Gunnar Aagaard Andersen er særlig spændende, fordi han arbejdede på tværs af fag og fagligheder - forud for sin tid. Hans kunstneriske tilgang til formgivning inspirerede særligt møbelproducenter, designere og arkitekter, fordi han greb tingene an på en anderledes måde, end de var vant til.
Stol fremstillet af opskummet polymer var og er stadig et ikon. I 1966 købte Museum of Modern Art (MoMA) stolen til sin permanente designsamling, og fire andre eksemplarer blev solgt til museer rundt om i verden. I Danmark kan du opleve i den i Designmuseets møbelsamling.

Aagaards vidtrækkende inspiration

Gunnar Aagaard Andersen er i dag stadig et forbillede for mange formgivere. Keramiker Ole Jensen, der i dag selv er repræsenteret i MoMAs butikker, er stærkt inspireret af Aagaard Andersen, ligesom Nanna og Jørgen Ditzel skabte flere indretninger med Aagaard. Andre designikoner som PH, Hans Wegner og Arne Jacobsen arbejdede også sammen med det kunstneriske multitalent. Aagaard Andersens sans for at bryde med det forudsigelige fik international indflydelse på bl.a. pop art-bevægelsen og den tidlige postmodernisme.

Chair made of foamed polymer, 1964, Designmuseet. Photo : Pernille Klemp.
Design

Vidste du?

Kilde: Jens Jørgen Thorsen: Aagaard Andersen, Det danske Kunstindustrimuseum, s. 118, 1985.

Aagaard Andersen skabte stolen ved at hælde det flydende materiale ud af en haveslange. Han gjorde det tolv gange efter hinanden og lod hvert lag tørre, før det næste blev påført. Per Mollerup skriver om materialet og Aagaard Andersens stol: "... stolene forsvinder med tiden, de går i bogstaveligste forstand op i den blå luft, når de år ud og år ind udsættes for sollys. Den egenskab så man hellere tillagt så mange andre møbler!" 

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Design og kunsthåndværk, 2006

Gunnar Aagaard Andersen var en af de helt store fornyere i dansk kunst efter 2. verdenskrig. Han eksperimenterede utrætteligt med udtryk og materialer og brød med alle genregrænser. Hans stol af opskummet polymer fra 1964 kan blandt andet findes – defineret som kunstværk – på MoMA i New York. Herhjemme står den på Designmuseet og er et møbeleksperiment.
Opskummet polymer var dengang et nyt materiale, der fascinerede mange kunstnere internationalt, ved at det kunne formes på helt nye måder. Man kan skumme det op, så formen bliver mere som en flødeskumsanretning, eller man kan som den amerikanske Claes Oldenburg eller den noget yngre dansker Susanne Ussing skumme det ind i poser og forme, der så får fascinerende, delvist uforudsigelige og bløde former. 

Blødt var meget grænseoverskridende dengang, før flowerpower tog fat, og Aagaard Andersens stol fik en meget langtrækkende, international indflydelse da popart og postmodernisme slog igennem fra slutningen af 1970’erne.
Aagaard Andersen bidrog på mange måder til udviklingen af dansk møbelkunst. I en årerække gik han sammen med Hans Wegner på PP Møblers værksted og udførte eksperimenter, hvoraf en lille skammel blev et populært produkt. Og en hel generation af yngre kunstnere og designere hentede inspiration i hans metoder og former – for eksempel var han den første, der skabte den form, der senere blev Pantons plaststol – i tråd og avispapir. 

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)