Design

Pantonstolen

Verner Panton (1926-1998)
Designmuseum Danmark, København Se kort

Af Charlotte Jul, skribent, redaktør og kurator, 2006

Form og Farve

Pantonstolen var den første formspændte stol i plastic i verden, støbt i ét stykke. Og Pantonstolen foregreb på mange måder det 21. århundrede. For det første var den støbt i det nye materiale: plastic. For det andet løste den stolens bærende princip i ét stykke. Og for det tredje har Pantons banebrydende formsprog inspireret nutidige stjernedesignere som Karim Rashid, Ron Arad, Ross Lovegrove og Philippe Starck.
Pantons vilde møbelformer, højtråbende farver og tarvelige plastic var ildeset. Plastic var et virkeligt lavstatusmateriale. Hvem havde dog lyst til at have det i sin stue? Den brede danske smag vidste ikke rigtig, hvad den skulle mene om ham. Og det, man ikke forstår, kan man jo altid kritisere. Det danske "enfant terrible" flyttede derfor til Schweiz, for udlandet havde blik for Pantons potentiale.

Møbler på en ny måde

I dag er der ingen, der betvivler Verner Pantons visuelle begavelse, og han har omsider opnået den anerkendelse herhjemme, han fortjener. I disse år er Verner Panton tæt på at være den mest anerkendte danske designer i verden, fordi hans formsprog er oppe i tiden. Producenterne slås om at sætte hans lamper, tekstiler, tæpper og møbler i produktion.
Pantons svungne former og atypiske siddeflader udfordrede den almindelige måde at bruge kroppen på. Men dengang havde folk svært ved at forstå, hvorfor de skulle hænge eller ligge i en stol eller klatre op i et møbeltårn, når de nu var vant til at sidde over for hinanden.

Plastic i klare farver

Pantons farveunivers og materialenysgerrighed tog kampen op mod tidens snedkererede møbler i træ og var, set i bakspejlet, temmelig revolutionerende. Udenlandsdanskeren Panton tonede dertil rent farveflag og troede på, at farver kunne påvirke humøret. I dag har de stærke farver fået renæssance inden for møbler, kunsthåndværk og design, ligesom plastic er blevet et anerkendt materiale, der ikke længere opfattes som dårlig smag. Verner Panton var en modig mønsterbryder. Respekt for det!

The Panton Chair, 1960, Designmuseet. Photo: Pernille Klemp og Ole Woldbye.
Design

Vidste du?

Kilde: Mathias Remmele & Alexander von Vegesack: Verner Panton. The Collected Works. s. 78.Vitra Design Museum, Weil am Rhein, 2000.

Berømmelse og anerkendelse lader ofte vente på sig. Panton designede sin helstøbte plastikstol i 1960, men der gik ca. syv år, før stolen blev sat i produktion. I årevis rejste Panton rundt i Europa med prototype og tegninger under armen på jagt efter en producent.
Det blev udviklingsafdelingen hos møbelproducenten Vitra, der fik øjnene op for stolens potentiale og besluttede sig til at satse på Panton. Det viste sig til gengæld at være det hele værd - da det hedengangne danske designmagasin Mobilia i august 1967 præsenterede stolen på forsiden, var det en international sensation. 

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Design og kunsthåndværk, 2006

Tanken om en udkraget stabelstol i plast blev først undfanget af den tyske arkitekt Mies van der Rohe før 2. verdenskrig, men det blev i Danmark efter krigen, at flere unge designere for alvor begyndte at arbejde med den. Ganske vist blev der skabt flere stole af kunststof, herunder plastik, i slutningen af 1950’erne, både Eero Saariinen og Charles Eames præsenterede skalstole, der er i produktion endnu i dag. Men i alle tilfælde var den skal, man sad i, placeret på en konstruktion i et andet materiale, eller var støbt i en separat arbejdsgang. Drømmen var en stol, støbt i et stykke, og det blev Verner Panton, det lykkedes for. De komplicerede krumninger i stolens fod, sæde og ryg sikrer den konstruktive styrke (selvom den i første omgang var yderligere forstærket). 

Verner Panton arbejdede som ung for Arne Jacobsen og var blandt andet med til at udvikle ‘Myren’. Men Panton gik langt videre end Jacobsen i forhold til at skabe et organisk, modelleret formsprog i nye materialer og med usædvanlige, strålende farver. Ud over møbler og lamper skabte han moderne interiører, der ikke lignede noget, man havde kendt før, men som var stildannende for en hel generation. Dermed virkede han som lidt af en provokatør i dansk sammenhæng, og langt det meste af hans livsværk er produceret uden for Danmark – han boede i Schweiz og samarbejdede med virksomheder over hele verden. 

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)