Design

Knud V. Engelhardts livsværk

Knud V. Engelhardts (1882-1991)
(1882-1991) Se tidslinje
Designmuseum Danmark, København Se kort

Af Charlotte Jul, skribent, redaktør og kurator, 2006

Funktionalitet: nøglen til godt design 

Knud V. Engelhardt var arkitekt og designede alt fra sporvogne til skrifttyper, bestik og dørhåndtag. Men han er nok mest kendt for sine vejskilte til Gentofte Kommune, der er udsmykket med et lille rødt hjerte over j’erne. De signalerer varme og imødekommenhed i et ellers industrielt design og understreger, at et skilt ikke blot er et skilt. 
Knud V. Engelhardt var en af Danmarks allerførste industrielle designere. Han mente, at det offentlige havde pligt til at skabe godt design, som kunne komme hele befolkningen til gode. Et godt eksempel er sporvognen til Københavns Sporveje, som han designede i 1910. Her stod Engelhardt for alle trin i processen, lige fra designudkast og industriel produktion til sporvognenes indvendige og udvendige design. 

Bydesign 

Plakatsøjlerne er et andet eksempel på Engelhardts bydesign. Paddehatteformen beskytter dem mod vind og vejr. Og den afrundede, skrånende sokkel forhindrer, at hunde letter ben op ad dem. Plakatsøjlen er på én gang enkel og funktionel, rund og indbydende. Denne kombination af stram funktionalitet og blød humanisme er karakteristisk for stilen Scandinavian Modern, som Danmark senere skulle blive så berømt for. 
I dag er bydesign en selvstændig disciplin. Bydesign, der skal skabe en sammenhæng mellem byens udtryk og funktion, finder sted i arkitektfirmaer over hele verden. Lygtepæle, bænke, promenader og bygninger kan alle være med til at binde bydele sammen. For en by er heller ikke bare en by. En by lever kun, hvis folk bruger den. Og folk bruger kun byerne, hvis de fungerer og er et behageligt sted at opholde sig. Prøv at tænke over det, næste gang du går en tur i din by. 

Engelhardts grafiske talent 

Knud V. Engelhardt var "multidesigner", men han skabte sig for alvor et navn inden for grafisk design. Engelhardt designede skrifttyper, og hans grafiske design tjener stadig som inspiration for nutidens unge designere. De grafiske kunstnere på bureauet Spild af Tid, som er eksperter i at blande genrer, f.eks. graffiti, frihåndstegning, collage og klassiske grafiske elementer, lader sig inspirere af gamle skriftformgivere, som Engelhardt, Achton Friis og Biilmann Petersen.

Drawing for the Copenhagen Railways (motor vehicle with closed platforms). Pencil and watercolor, 1910. 67,4 x 124,5cm, Billedsamlingen & Arkiv for Dansk Design, Designmuseet. Photo: Pernille Klemp og Ole Woldbye.
Drawing for the design of the iconic poster pillars. Pencil and watercolor, 1910. 67,4 x 124,5cm, Billedsamlingen & Arkiv for Dansk Design, Designmuseet. Photo: Pernille Klemp.
Design

Vidste du?

Kilde: Erik Ellegaard Frederiksen: Knud V. Engelhardt. Arkitekt og Bogtrykker 1882 - 1931, s.40 , Forening for Boghaandværk, Arkitektens Forlag, København 1965.

Knud V. Engelhardt havde en kort karriere som dørsælger. Han var en mand, der lagde vægt på renlighed og sundhed, og designede derfor et skilt med Jeppe Aakjærs ord: "Naturen er altid ædel og ren, har ingen Aviser, der flyver. Gjør du Guds Mark til en Rendesten, jeg agter dig ej ved en Styver!". Engelhardt gik derefter fra dør til dør for at sælge skiltet og opfordre husejerne til ikke at forurene.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Design og kunsthåndværk, 2006

Knud V. Engelhardt er en af de kunstnere, der afgørende formede designbegrebet i Danmark. Han stod i gæld til Thorvald Bindesbøll, men var også Bindesbølls modsætning. Hvor Bindesbøll var kunstner, var Engelhardt Rationalist, og nok den første rigtige industrielle designer i Danmark – den første, der forstod, at industriel produktion medførte en helt anden form, og det gjaldt både for den industrielle design og den grafiske formgivning.
Skriften til Gentoftes vejskilte er for eksempel lidt grov i det, men den er samtidig enormt læselig. Skriften er nøjagtig samtidig med internationalt banebrydende skrifter, men den har en helt anden følsomhed og personlighed, der peger frem mod den skandinaviske modernisme, der jo netop er mere organisk end den internationale stil.

Et andet eksempel på Engelhardts arbejde er de københavnske sporvogne, som han gennemarbejdede til mindste detalje, således at de var smukke i al slags vejr, funktionelle, også i forhold til rengøring, og kunne bygges i høj kvalitet i en industriel proces. Sporvognene var fyldt med alle mulige beslag og håndtag, alle tegnet af Engelhardt, der havde en særlig følsomhed for dette område, og udtrykte håndens greb og bevægelse i sin formgivning.
Noget tilsvarende gør sig gældende for hans bestik – den gode form udsprang af en dyb indsigt i menneskets proportioner og bevægelse, og hvordan et bestik ikke kun er form, men også vægt, overflade og funktion.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)