Design

Kevihjulet

Jørgen Rasmussen (1931-)
Designmuseum Danmark, København Se kort

Af Charlotte Jul, skribent, redaktør og kurator, 2006

Lille hjul, stor forandring

Et hjul, der kan rulle uden problemer. Det virker næsten latterligt overhovedet at tænke tanken. Vi er blevet så vant til, at alting bare virker. Kevihjulet var en opfindelse, der skabte væsentlige forbedringer på mange arbejdspladser efter 1965. Før var kontorstole nogle tunge skrumler, der ikke kunne bevæges frit.

Arbejdsmiljø på dagsordenen

Kevihjulet er en dobbeltruller, der, siden Jørgen Rasmussen opfandt det i 1965, er blevet udviklet og forbedret. Nu findes der fx en blød udgave, der ikke ridser trægulve, og en antistatisk udgave, der ikke skaber elektricitet, når hjulet ruller hen over et gulvtæppe. Kevihjulet modtog Dansk Design Centers ID-pris i 1998, fordi "produktet løser en væsentlig og relevant opgave på en ansvarlig måde over for samfund og miljø".

Begreber som "arbejdsmiljø" og "ergonomi" dukkede op og kom til at påvirke arbejdslivet i 70'erne. Nu var der pludselig en rigtig måde at sidde på, og bordene skulle have en bestemt højde. Kevihjulet blev skabt i forbindelse med Jørgen Rasmussens arbejde med en kontorstol for møbelproducenten Fritz Hansen. Kevistolen blev en af de mest populære kontorstole i 70'erne, og i dag står den stadig på mange uddannelsesinstitutioner rundt om i landet. Måske har du slet ikke lagt mærke til, at det er en Kevistol, du sidder på, fordi den er så almindelig.

International succes

Kevihjulet blev hurtigt verdensberømt og produceres i dag af Scan Castor - en dansk virksomhed, der lever i bedste velgående trods hård konkurrence fra bl.a. Kina. Dansk design, teknologi og opfindelse sikrer dansk arbejdskraft og anerkendelse i den globale udfordring. Der findes stadig ikke noget alternativ hjul, der er bedre end Kevihjulet. Kevistolen blev også udvalgt til at være med i Danish Design Project i 2004, hvor dansk design indrettede Museum of Modern Art (MoMA) i New York. De fleste af de 15-17.000 daglige gæster stifter bekendtskab med dansk design under deres besøg på museet.

The Kevi Castor from the 1973 design, Designmuseet. Photo: Pernille Klemp.
One of Jørgen Rasmussen's sketches for the Kevi Castor. Engelbrechts A/S
Design

Vidste du?

Kilde: Scancastor A/S.

Enkelt ser det ud, men Kevihjulet byder på et utal af små finurligheder: Det lille, rullende designvidunder fås bl.a. som et hygiejnehjul, der som det første stolehjul nogensinde kan skilles ad og renses. I Kevihjulene er der også taget højde for hastigheden, idet hjulene ruller hurtigst, når man sidder ned og belaster stolen. På den måde undgår man at skyde stolen langt væk, når man rejser sig op.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Design og kunsthåndværk, 2006

I dag sidder næsten alle på kontorstole, der kan bevæges frit i alle retninger. Det er både praktisk i forhold til arbejdet og bedre for kroppen. Men sådan var det ikke før 1965. Gammeldags kontorstole var fastlåste og tunge at have med at gøre. Wegner havde tegnet en vidunderlig kontorstol med fem ‘ben’ og kuglelejehjul. Men det var et rigtigt snedker-møbel, med en smuk modelleret ryg, og det var ikke til at styre bevægelsen. Med udviklingen af ‘dobbeltrulleren’ – hjulet under Kevistolen, skabtes et princip, der i dag går igen over hele verden, hvor det er en konkret forbedring af arbejdsvilkårene for millioner af mennesker (og i dag leveres Wegnerstolen med dobbeltruller!). Og et godt eksempel på, hvad industriel design kan. 

Da Jørgen Rasmussen udviklede hjulet, måtte han først definere opgaven og derefter løse den. Og på begge felter var han innovativ, på grundlag af en visuel og stoflig forståelse af opgaven. Man ser af hans skitser til hjulet, hvordan han arbejdede med form og funktion i en kontinuerlig proces, hvor hans evne til at tegne spillede en væsentlig rolle.
Gode designprodukter virker tit så indlysende, at man slet ikke tænker på, hvordan nogen har arbejdet med dem i mange måneder eller år. Og især industrielle produkter opleves gerne som ren teknologi. Men man kunne aldrig have udviklet Kevihjulet uden design. Eller iPoden. Eller IC-3-toget. Det er designprocessen, der bringer de forskellige faglige kompetencer og teknologiske muligheder sammen i et begribeligt hele.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)