Børnekultur

Silas og den sorte hoppe

Cecil Bødker (1927-)

Af Anna Karlskov Skyggebjerg, forfatter, 2006

Drengen med den magiske fløjte

Vi er i et ukendt land i en fjern fortid, hvor drengen Silas kommer drivende ned ad en flod i en primitiv båd. Sejladsen virker ganske fredelig, men inde ved flodbredden pønser hestehandleren Bartolin på at stjæle båden. Bartolin har ingen anelse om, hvilken styrke bådens næsten usynlige passager har. Skæbnens ironi er, at det bliver Silas, som narrer hestehandleren, og ikke omvendt. Mødet med drengen ender med at koste Bartolin en sort hoppe.
Silas er flygtet fra sin mor, fordi han ikke ville lade sig diktere af hendes ønsker for fremtiden. Sejladsen er starten på en dramatisk rejse, hvor han bl.a. redder børnene Maria og Ben Godik fra usle forhold. Silas har et særligt talent, nemlig evnen til at spille på en magisk fløjte, som kan gøre dyr og mennesker afsindige. Fløjten er hans fredelige våben mod de voksne, som slår og kommanderer med børn.

Tiltro til barnet

Historien viser en stærk tiltro til barnet. Silas er et håb i en verden, hvor børn bliver undertrykt. Han kan sætte sig op imod de voksne, selvom han næsten hele tiden er på flugt. Fortællingen har et symbolsk præg og vækker bibelske associationer. Båden med Silas minder om Moses, som kommer sejlende i en kurv i Det Gamle Testamente. Barnet opfattes som en kompetent læser, der formår at tolke bogens budskab: Børn er værdifulde mennesker med ansvarligheden i behold.

En ny børnelitteratur

Silas og den sorte hoppe er Cecil Bødkers (f. 1927) debut som børnebogsforfatter. Forinden havde hun udgivet digte og noveller for voksne. Bogener skelsættende både i forfatterskabet og i dansk børnelitteratur. Den vandt Det Danske Akademis børnebogskonkurrence og opnåede en overvældende popularitet blandt læserne. I dag kan man købe alle Silasbøgerne (12 bind) i en flot indbundet udgave.
Silas og den sorte hoppe udkom samme år som Ole Lund Kirkegaards Lille Virgil og Benny Andersens Snøvsen og Eigil og Katten i sækken. Disse bøger viser en nyorientering af børnelitteraturen, hvor forfatteren taler med barnet i øjenhøjde og i et kunstnerisk udformet sprog.

Omslaget til Silas og den sorte hoppe er tegnet af Svend Otto S. i 1967.
Børnekultur

Vidste du?

Kilde: Det Danske Akademi

Cecil Bødker stiftede i 1999 "Silas Prisen", som bliver uddelt af Det Danske Akademi hvert andet år. Sammen med æren af at være en betydelig børnebogsforfatter følger en check på 100.000 kroner. Modtagere af Silas Prisen er indtil videre: Bjarne Reuter (2001), Peter Mouritzen (2003), Bent Haller (2005), Flemming Quist Møller (2007), Kim Fupz Aakeson (2009), Jakob Martin Strid (2013) og Cecilie Eken (2017). 

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Litteratur, 2006

“Han kom sejlende nedad floden i en sær lille brednæset båd, og han sejlede ikke siddende oprejst som andre, brugte ikke årerne, men lod strømmen føre sig som den havde lyst.”
Således ankommer Silas i bogens optakt på flugt fra moderen, som er linedanser, og hendes samlever, sabelslugeren, der slår ham med sit blankvåben, og som i groteske optrin får det galt i halsen, når knægten spiller på fløjte. Læseren drages ind i et univers, der vanskeligt kan fæstes til tid og sted. Modstillingerne mellem de gode og slette og mellem de voksne og børnene er trukket kraftigt op. De sættes ikke blot på spil af den magiske fløjte, men også af en stil, der antyder mere end den maler.

Den spændende handling drives ikke på må og få, men af Silas’ modige og stædige stræben efter at blive taget alvorligt i det voksne samfund, hvor han berøves den sorte hoppe, som han har vundet med sine færdigheder.
Bogen indleder den serie, som i 2001 blev afrundet med Silas - Fortrøstningens Tid, hvor hovedpersonen bliver far til Ania og repeterer de historier, han i mellemtiden har taget part i, for den aldrende mor, Anina. Hvem der var hans far, røber hun ikke, men Silas når gennem de 14 bind med sin frihedstrang og naturbundethed gennem en række af gode gerninger at genopbygge et solidarisk samfund på Sebastiansbjerget for de skæve og udsatte. Den barske kamp for brødet skildres undervejs uden sentimentalitet som led i en moderne myte om tolerance i forhold til de anderledes.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)