Børnekultur

Palle alene i verden

Astrid Henning-Jensen (1914-2002)

Af Christian Monggaard, filmskribent og anmelder ved Information, 2006

Vognstyrer på linje 8

Hvem har ikke en gang imellem drømt om at kunne gøre alt, hvad man vil, og slippe for vrøvl og ballade? Den drøm har den lille dreng Palle, og en morgen går den i opfyldelse. Da han vågner op, er han helt alene i verden.
Han vasker sig nødtørftigt på næsen og dypper tandbørsten i vand, så det ser ud, som om han har børstet tænder. Og så drager han ellers på eventyr i et mennesketomt København. Han besøger en slikforretning. Han prøver at styre en sporvogn, linje 8. Han går ind i en bank og henter sig en posefuld penge, klingende mønt, ikke det der seddelpjat. Men pengene hælder han siden i kloakken, fordi der ingen er at betale til.

Et skær af science fiction

I Palle alene i verden oplever vi en velkendt hverdag fra en ny vinkel, fordi verden er blevet tømt for mennesker. På den måde bliver filmen både drømmeagtig og virkelighedstro. Et skær af science fiction hviler over den poetiske lille film, der er perfekt instrueret af Astrid Henning-Jensen. Ved sin fremkomst vakte den da også betydelig international opmærksomhed. Den bygger på Jens Sigsgaards klassiske børnebog af samme navn.

Filmens morale

Palle alene i verden er en munter og charmerende film. Men den vil ikke bilde nogen ind, at det i længden er lykken at være alene i verden. Det er trods alt bedre at have nogen at dele den med. Astrid Henning-Jensen lavede film sammen med sin mand, Bjarne, og hun debuterede som instruktør med Palle alene i verden. Sammen med parrets De pokkers unger (1947) anses filmen for at være en af de første danske børnefilm. Et par år forinden lavede Bjarne Henning-Jensen den fine film Ditte menneskebarn, der er med i Kanon for Film. En af styrkerne ved Palle alene i verden er dens indfølte skildring af barnets indre fantasiverden. Astrid Henning-Jensen placerer sig i øjenhøjde med sin unge hovedperson og viser gennem ham overbevisende barnets lunefuldhed og umiddelbare tilgang til verden.

Lars Henning-Jensen i Palle alene i verden. Foto: Annelise Reenberg. ©Nordisk Film. 25 min. Manuskript: Astrid Henning-Jensen og Bjarne Henning-Jensen efter børnebog af Jens Sigsgaard (1942). Producent: Dansk Kulturfilm.
Lars og Astrid Henning-Jensen instruerer deres søn, Lars Jensen, som de yndede at bruge i flere af deres film.
Børnekultur

Vidste du?

Kilde: Dansk Kvindebiografisk Leksikon

I 1984 spillede den 70-årige Astrid Henning-Jensen med i Lars von Triers film Forbrydelsens element. Som ganske ung arbejdede Astrid Henning-Jensen som skuespiller på forskellige teatre på Frederiksberg. Selvom hun hurtigt fandt sin rette hylde som instruktør, vendte hun et par gange i løbet af karrieren tilbage til skuespillerfaget. 

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Film, 2006

En vidunderlig idé er blevet til en vidunderlig film. Hvem har ikke drømt om en verden, hvor man må alt, en verden uden forældre? Eller har vi drømt om det, fordi vi kender Jens Sigsgaard og Arne Ungermanns børnebog fra 1942 så godt? I den vågner Palle en dag op og er helt alene i verden. Det udnytter han til fulde, spiser slik, kører i brandbil og flyver til månen, men i længden erkender han, at det nu nok er bedst, hvis der også er andre mennesker i verden. En enkel og genial idé, som passede perfekt til filmægteparret Henning-Jensens univers. 

Sønnen Lars spillede hovedrollen, mens Astrid og Bjarne skrev manuskriptet i fællesskab. Disse pionerer inden for dansk børnefilm havde i film som Ditte Menneskebarn og De Pokkers Unger tidligere vist deres evner for at skildre børns universer med lige dele fantasi og hverdagsrealisme (også med sønnen Lars i småroller). Men her går det op i en højere og mere poetisk enhed. Denne gang stod Astrid Henning-Jensen dog alene for instruktionen, og filmen står stadig lysende klart som den mest fuldendte i hendes lange karriere.
På trods af at filmen ved sin verdenspremiere i Cannes vandt de internationale kritikeres gunst samt en pris, skulle der gå fem år, inden filmen fik dansk premiere. At den har haft det svært i danske biografer, ændrer dog ikke ved dens indiskutable klassikerstatus.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)