Børnekultur

Høj stol

Nanna Ditzel (1923-2005) - i samarbejde med Jørgen Ditzel (1921-1961)
Nanna Ditzel Design, København Ø Se kort

Af Charlotte Jul, skribent, redaktør og kurator, 2006

Ditzels dogmer

Nanna Ditzel fik selv tre børn, så børnemøblerne var oplagte for hende at kaste sig over. Høj stol fra 1955 var sammen med hendes Trisser en revolution, fordi de var nogle af de første børnemøbler, hvor der var kælet lige så meget for detaljerne som til voksenmøbler. At bruge penge på kvalitetsmøbler til børn var helt vildt dengang! Høj stol er skabt i et enkelt formsprog, der ligger i forlængelse af Nanna Ditzels uddannelse hos Kaare Klint og den funktionalistiske tradition - en tradition, som Ditzel både videreudviklede og brød med.

Udbryderne

Nanna Ditzel spænder bredt: fra koncepter, til møbler, smykker, service og tekstiler - og langt: fra hun startede på Kunsthåndværkerskolens Snedkerdagskole i 1943 til 2005, hvor hun døde - som stadig aktiv designer. Hun var blandt de "unge vilde" sammen med sin mand, Jørgen Ditzel, kunstneren Gunnar Aagaard Andersen og designeren Verner Panton.

Især Aagaard Andersen arbejdede tæt sammen med møbelparret Ditzel. Trioen brød med normerne og var - ligesom Panton - optaget af at bruge rummet på en ny måde. Et trappekoncept i klare farver, der niveauinddelte rummet, så man kunne slænge sig, mens man talte sammen. Eller en svingende hængestol i kurveflet, der som en hængekøje svævede i rummet. Hvorfor skulle en stol absolut have fire ben?

Ditzel af Dannebrog

Nanna Ditzel boede og arbejdede i London i 18 år, og hendes mange studierejser kastede nye idéer af sig. Mødet med farverne turkis og pink i Mexico inspirerer hende til at udvikle tekstillinjen Hallingdal, som du stadig kan opleve i nogle DSB-tog. I 1995 bliver Nanna Ditzel slået til Ridder af Dannebrog og i 1998 modtager hun et livsvarigt arbejdslegat fra Kulturministeriet.

Børnenes møbelunivers

Høj stol er blandt de første designmøbler til børn. I dag er markedet eksploderet, og mange designere arbejder med børnemøbler og indretninger. Herhjemme lægger kunstnerduoen Bosch & Fjord i 2006 sidste hånd på et forandringsprojekt på Ordrup Skole. Forskellige sidderør, huler og rum i rummet skaber miljøer, der fremmer varieret undervisning og kreativ tænkning. Helt i den Ditzelske ånd. 50 år efter hendes første børnemøbler...

Datteren Vita Ditzel i den høje barnestol ca. 1957. Foto: Nanna Ditzel Design A/S.
Børnekultur

Vidste du?

Designelskende småbørnsforældre kan håbe på, at en ny, forbedret udgave af Nanna Ditzels høje stol kommer i handelen en dag. I 2004 justerede Ditzel stolen, så den ikke væltede så nemt. Stolebenene var placeret lidt for tæt på hinanden og gav, ifølge Forbrugerstyrelsen, ikke optimal stabilitet.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Design og kunsthåndværk, 2006

Da de danske snedkermøbler var på højden af kunstnerisk kvalitet, blev der også udviklet en lang række børnemøbler. Arne Jacobsen tegnede små møbler, der lignede de voksnes, til Munkegårdsskolen, og Mogens Koch lavede en lille foldestol. Men der var meget mere: Hans J. Wegner lavede fra 1944 fine møbler, der bedre fungerede på børnenes præmisser, ligesom Kaj Bojesens legetøj fra samme periode og Kristian Vedels fleksible børnemøbler fra 1956 gjorde det. Og Junosengen af Viggo Einfeldt fra 1942 er blevet et kultobjekt, der handles til tårnhøje priser.
Periodens møbler var skabt ud fra den idealforestilling, at børns genstande skulle have samme høje kunstneriske og materielle kvalitet som de voksnes – efterhånden som børnene i det gryende velfærdssamfund fik egne værelser, hvor de kunne lege frit.

Før 2. verdenskrig havde mange familier kun haft ét eller to rum, hvor der absolut ikke var plads til særlige børnemøbler, eller til at børn selv kunne indrette sig.
Nanna Ditzel tegnede møbler, som hun manglede til sine egne børn. Den høje stol er et hovedværk, der endnu i dag skiller sig ud ved sin enkle og funktionelle form. Stolen er skulpturelt sammensat af meget smukt formede dele, uden nogen overflødige detaljer. Den er til et barn, der er stort nok til at sidde rankt op, og pinden foran kan tages af, når barnet bliver lidt større. At Forbrugerstyrelsen fik standset salget af stolen i 2002, fordi den kunne være ustabil, er så en anden sag.
    
Senere, i 1961, tegnede Ditzel også et lille bord og en skammel til at have i børneværelset. Møblerne ligner kæmpestore trisser, så det hedder de, og man kan have meget sjov ud at køre med skamlen. 

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)