Billedkunst

Solstråler eller Solskin. ”Støvkornenes dans i solstrålerne”

Vilhelm Hammershøi (1864-1916)
Ordrupgaard, Charlottenlund Se kort

Af Trine Møller Madsen, kunst- og kulturskribent og forfatter, 2006

Rum i slowmotion

Et sort-hvidt fotografi af et mennesketomt rum. Med et vindue og en lukket dør. Der sker ingenting. Lyder det kedeligt? Ja, måske. Ikke desto mindre bliver langt de fleste lokket ind i Hammershøis tomme rum fra år 1900. Titlen afslører, at der foregår noget! Faktisk sitrer hele billedet, og det er præcis det, der afslører, at det netop ikke er et fotografi, men et maleri.
Vilhelm Hammershøi har med minutiøse penselstrøg gengivet et nøgent rum. Det var et af hans yndlingsmotiver. Et andet var kvinder, der vente ryggen til. Begge motiver virker lukkede og reserverede. Umiddelbart giver de ikke meget fra sig. Men det er netop det, der gør dem gådefulde og tiltrækkende.

Som en drøm

Billedet er stramt og geometrisk. Det er en tom kasse, vi, der ser på, selv må fylde noget i. Den sarte farveskala, der næsten begrænser sig til gråtoner, skaber en stille poesi. Billedet kigger indad og taler til vores følelser og drømme. Lyset, der kiler sig på tværs gennem rummet, har hovedrollen. Hvilken betydning, lyset har, er op til dig. Er det en drøm eller et mareridt? Taler dansen i det bløde lys til dig, eller vil du ud af det nøgne rum?

Åbn døren!

Som i Hammershøis andre interiørbilleder er der i Støvkornenes dans i solstrålerne en vej ud af den larmende tomhed. Der er altid døre - åbne som lukkede - og vinduer, som antyder, at der er en verden udenfor. Hammershøi åbnede selv døre. Han rejste som mange af sine kolleger ud i Europa og indsnusede de nye strømninger, der lå og ulmede her.
Med sine tomme, geometriske rum vendte han sig mod den naturalisme, som Kunstakademiet underviste i. Ligesom kollegaen L.A. Ring er Hammershøi symbolist og peger samtidig fremad mod modernismen, der fokuserer på form, farve og komposition frem for egentlig billedfortælling og handling.

Sunbeams, or Sunlight. ”Dust Motes Dancing in the Sunbeams”, (1900). Oil on canvas, 70 x 59 cm Photo: Anders Sune Berg. Ordrupgaard.
Billedkunst

Vidste du?

Udlandet har i de senere år fået øjnene op for Hammershøi med store udstillinger i bl.a. Paris og New York. Det tidligere Monty Python-medlem og Hammershøibeundrer Michael Palin lavede i 2005 tv- udsendelsen Michael Palin and The Mystery of Hammershoi (Michael Palin og mysteriet Hammershøi). På sin hjemmeside opfordrer Palin til at danne fanklubben Friends of Hammershoi.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Billedkunst, 2006

Lyset i dette billede er mere end i noget andet maleri af Hammershøi hovedmotivet. Hele det tomme rum ligger delvist badet i det sollys, der kommer fra vinduet. Opmærksomheden i maleriet drages først og fremmest mod det hvide sprossevindue, der fremstår knivskarpt i modsætning til det mørkere rum, hvor til gengæld hver detalje på gulv, døre og paneler er synlig. Rummet er ganske nøgent, og kun fra lysets mange kontraster skabes der atmosfære og liv. Som mange i sin samtid var også Hammershøi optaget af fotografiet, og han brugte det som forlæg til sine billeder. Det fremgår her, hvor motivet har karakter af et sort-hvidt fotografi, hvor alle de grå mellemtoner er kommet med, samtidigt med at Hammershøi har brugt lyskilden med de dansende støvkorn til at give rummet en særlig poetisk stemning.

I lighed med romantikkens malere kan også Hammershøis vinduesmotiv opfattes som et symbol på længsler og drømme. Her repræsenterer vinduet først og fremmest den visuelle tærskel mellem inde og ude, det nære og det fjerne. 
Ud over det sanselige har Hammershøi koncentreret sig om de formelle krav til maleriets komposition. Netop i dette billede fremstår de lodrette og vandrette planer meget markante. Vinduets geometriske form, fladerne og linjerne synes her at foregribe det 20. århundredes konstruktivistiske maleri. Udgangspunktet for Hammershøis formopfattelse var det synlige og konkrete, hvor de enkelte genstande har en egen iboende kraft. Form, lys og rum var de bærende elementer for i Hammershøis maleri. 

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)