Billedkunst

Efterårsmorgen ved Sortedamssøen

Christen Købke (1810-1848)
Glyptoteket, København Se kort

Af Trine Møller Madsen, kunst- og kulturskribent og forfatter, 2006

Manden, træet og den lyserøde morgen

En sø, en sti og en mand. To træer og nogle buske. Efterårsmorgen ved Sortedamssøen er et enkelt billede uden meget action. Og dog. Manden bevæger sig fremad i billedet. Hvem er han? Hvor er han på vej hen? Og er der mon en forbindelse mellem den mørke skikkelse og det nøgne træ i forgrunden? For de to "personer" mødes snart. Billedet emmer af stemning. Måske er det den, der sætter fantasien i frigear?

Rosa præcision

Christen Købke var elev af C.W. Eckersberg (1783-1853), som også er repræsenteret her i Kanon for billedkunst. Han blev undervist i guldaldermaleriets dyder, der gik ud på at iagttage naturen, det nære liv og de nærmeste omgivelser og skildre det sete så præcist og detaljeret som muligt. Så det gjorde Købke. Hver en lille kvist i træer og buskads er kommet med.

Historiefortælling og dramatik kom til gengæld i anden række i den naturalistiske kunst. Ikke desto mindre er det svært ikke at digte løs foran Købkes stemningsfulde billede. Men læg nu i første omgang mærke til de lodrette og vandrette linjer, der holder motivet i balance. Købke havde en usædvanlig evne til at skabe ro i kompositionen. Og så var han berømt for sin unikke sans for farver - som her, hvor han fanger og gengiver et særligt rosa morgenlys.

Næsten japansk

Træets kraftige stamme, grene og små kviste træder tydeligt frem på himmelen. Det var dristigt at sætte de mørke aftegninger op imod den lysende baggrund. Resultatet er grafisk og minder om udtrykket i de enkle japanske træsnit, der var populære i Købkes samtid.
Den store trækrone får himmelen til at krakelere for øjnene af os og den ensomme vandrer. Eller er det snarere et billede på små vener eller nervetråde, der giver morgenstunden liv og næring? Måske er det kort og godt bare et træ ved søens bred. Alt afhænger af øjnene, der ser. Hvad ser du?

Autumn Morning on Lake Sortedam, 1838. Oil on canvas. 33 x 45 cm. Photo: Ole Haupt. Ny Carlsberg Glyptoteket.
Christen Købkes: A View of Lake Sortedam from Dosseringen Looking towards the Suburb Nørrebro outside Copenhagen, (1838). Oil on canvas. 63.6 x 82.6 x 10.5 cm. Statens Museum for Kunst.

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Billedkunst, 2006

Manden, som går på stien, er firskåren og indhyllet i en mørk kappe. Det yndefulde rosa morgenlys har han bag sig, men foran tårner et sort træ sig op. Træet fylder halvdelen af billedet og danner et voldsomt kors med horisonten. Grene, kviste og enkelte blade fylder den lyse himmel med sort netværk. Så skarpt, som var det mandens nervetråde. Én kvist, ét blad er malet af gangen. Den ene neurit ved siden af den anden. Så måske har Købke, mens han stred med billedet og ventede på, at den gode Gud skulle få billedet til at lykkes, malet sig frem til at se sin egen alt for store følsomhed.

Vidste du

Hundeluftere og svedige kondiløbere skal man kigge langt efter på Købkes malerier fra området ved Sortedamssøen. På Købkes tid lå søen nemlig i udkanten af København og havde ikke meget at gøre med nutidens trafikerede bymidte.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)