Billedkunst

Det Store Relief

J.F. Willumsen (1863-1958)
1893-1928 Se tidslinje
J.F. Willumsens Museum, Frederikssund Se kort

Af Trine Møller Madsen, kunst- og kulturskribent og forfatter, 2006

Livet er stort

Hvis ikke du passer på, får du et knæ lige i synet. Figurerne spræller med arme og ben - og Det store relief er med sine 4,4 meter så højt, at dit hoved lige præcis er ud for Adam og Evas nøgne knæskaller. Hvis du altså oplever billedet live og ikke som her i en lillebitte gengivelse. 

To og to

Han/hun, lys/mørke, orden/kaos, lige linjer/bugtede linjer - det gigantiske relief er bygget op over par af modsætninger. Samtidig danner otte af figurerne par to og to. De to mænd, der står i vand til navlen midt i billedet, menes i øvrigt at være et dobbelt selvportræt af kunstneren.

Det nøgne par til højre træder tydeligt frem og er relieffets højdepunkt. Det kunne være Adam og Eva. Faktisk er de nærmest på vej ud af billedet. Parret er næsten smeltet sammen. De er et forgyldt billede på kærlighedens symbiose. De kigger frem for sig med armene løftet. Hun i en afværgende bevægelse - som i forsøget på at beskytte deres kærlighedsboble. Måske er hun bange for at blive fanget af bølgen, der når som helst kan trække dem derud, hvor de ikke kan bunde? De fire par står i tydelig kontrast til de andre solofigurer, der svæver rundt i kaos i både for- og baggrund. Med ryggen til, hovedet nedad og i underligt forvredne stillinger.

Manden bag

Det Store Relief er lavet af multikunstneren J.F. Willumsen og regnes for at være hans allerbedste billedhuggerværk. Willumsens personlige og udtryksfulde kunst og spøjse miks af materialer stak af fra datidens udtryk. Selv i dag virker hans værker moderne.
I Det Store Relief har Willumsen med kroppe i alle mulige og umulige stillinger gengivet de følelser og tilstande, mennesket gennemlever på et helt liv. Du kan selv tage med på rejsen og finde betydning i de enkelte figurer. Et lille tip: Det er livets lyse sider til højre og de mørke til venstre.

The Great Relief, 1893-1928. Multicolored marble and other stones and gilt bronze, 440 x 646 cm. Deposited by Statens Museum for Kunst at J.F. Willumsens Museum.
Collage from J.F. Willumsens, ”Kvinder II”, s. 96-97. Made available by J.F. Willumsens Museum.
Billedkunst

Vidste du?

Kilde: J.F. Willumsens Museum: Gylden storm. Tragikomisk kammeropera, s. 6-15, 1992.

Willumsen har selv betegnet Det store relief som et stykke musik. I 1992 resulterede denne idé i operaen Gylden storm af Holland House ved billedkunstneren Jakob F. Schokking. Ifølge daværende museumsdirektør Vibeke Petersen handler operaen om "den skabende kunstners bestræbelser på at fortolke og forvandle virkeligheden gennem sin kunst".

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Billedkunst, 2006

Tilbage i Paris tænkes relieffet i forbindelse med en bar, han beskriver oven i købet baren, de groteske musikanter, de eksotiske skitser, det negativt ladede og det positivt ladede, er en del af værkets kompleksitet. Om han selv erkendte det absurde i projektet, er tvivlsomt, han har skabt sit eget rum, ikke kun i kunsten, men også om sig selv, jeg skal ikke tolke hver figur symbolsk, det kan læses flere steder, men blot beskrive karakteren.

Der er fire store figurationer, som hver består af to figurer, en dualisme, + og -, de tre er mand og kvinde, den største to halve mænd, formentlig et dobbelt selvportræt, alle figurerne er klart og præcist modelleret som helheden i en ornamental dekorativ stil, baggrunden er et fladt relief med mænd og kvinder i manierede forvredne stillinger, forneden vandrer dette motiv ud som forgrund og danner hele figurer, her bindes relieffet sammen af et vand- og planteornament, det hele er sat op på en mørk marmorvæg og danner hermed sit eget rum, men kunne også være bygget ind i arkitektur som hans barer i Chicago.
Jeg betragter værket med alle sine konflikter, med sine indbyggede svagheder, og dets egensindige skaber, der med dette værk skabte sig et punkt uden for tid og sted, som er uomgængeligt for alle, der lever og lider med kunsten.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)