Billedkunst

Bordesholmalteret

Hans Brüggemann (ca. 1485-1523)
Slesvig Domkirke, Slesvig Se kort

Af Trine Møller Madsen, kunst- og kulturskribent og forfatter, 2006

Guddommeligt håndværk

Selvom der er langt til nutidens kulørte Disneycartoons, kan man godt kalde Bordesholmalteret en tegneserie. Det gigantiske trærelief beskriver Kristi lidelseshistorie scene for scene og med et mylder af figurer. I alt 400 figurer har Hans Brüggemanns værktøj tryllet frem under egetræsbarken. Det tog ham også syv år.
Alteret er næsten uoverskueligt i sin helhed. Men et zoom på en enkelt af scenerne - fx Kristus nedbryder dødens porte - afslører Brüggemanns imponerende træskærerarbejde. Læg mærke til det skamfulde par, Adam og Eva, der dækker over deres nøgne køn. Og en fin detalje som det sigende blik, der udveksles mellem Kristus og Abraham, som han befrier fra dødsriget. Eller hvad med den djævelske fugl, der retter sin trefork mod de fordømte? Klar til spid, hvis ikke du er i pagt med din tro!

Byen der svæver

Det tonstunge alter bliver lettere og lettere opefter, hvor det afsluttes af fine ornamenter. I sin helhed minder det mest af alt om et stykke magisk arkitektur med tårne, der strækker sig mod himmelen. Alteret bliver symbol på Den Himmelske Stad, der regeres af Kristus, der svæver øverst oppe i sin tronstol. Han er "Verdensdommeren", der skal dømme over levende og døde. Skille fårene fra bukkene. Hvem foretrækker ikke at svæve deroppe i evigheden frem for at riste i et flammehelvede dybt nede under jorden?

Nye idealer

På Brüggemanns tid var kunsten inde i en rivende udvikling. Prøv at sammenligne rum og figurskildring her med Unionsmesterens Opstandelsen (der også er med i Kanon for Billedkunst), der er malet bare 80 år tidligere. Nu begynder billedrummet for alvor at ligne noget virkeligt!
Der er ingen tvivl om, at Brüggemann kendte den tyske mesterkunster Albrecht Dürers træsnit af Kristi lidelseshistorie. Dürer havde lært nogle tricks af de dygtige italienske renæssancekunstnere, der bl.a. udviklede centralperspektiv og naturtro figurtegning. Brüggemann gjorde ham dygtigt kunsten efter.

Bordesholm Alter, 1521. Slesvig Cathedral. Oak tree. Total height 12.3 m. Photo: Linda Hermannsen. ©ALSH

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Billedkunst, 2006

I samme periode var en anden af periodens fremtrædende billedskærere, Hans Brüggemann beskæftiget med for kong Hans’ yngre broder, hertug Frederik, at udføre den vældige altertavle, som nu er opstillet i Slesvig Domkirke.
Mens Bergs altertavle er bemalet på en måde, der er afgørende for indtrykket af de figurrige bibelfortællinger, fremstår Brüggemanns altertavle i ubemalet træ; det kan være, at man af sparehensyn har valgt at afslutte den sådan, men kunstværket er der, som var der ikke mere at tilføje.

Vidste du

Den dansk-tyske maler Emil Nolde startede sin kunstneriske karriere med en uddannelse som træskærer og var i denne forbindelse med til at restaurere Bordesholmalteret. Han tog fat med stor begejstring og var både med til at vaske figurgrupperne af i sprit samt at udskære manglende hellebarder og sværd til figurerne.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)