Arkitektur

Østbroen

Hans Dissing (1926-1998) og Otto Weitling (1930-)
1991-98 Se tidslinje
Storebælt Se kort

Af Jeppe Villadsen, journalist, 2006

Østbroen

Det er ikke for ingenting, at den er blevet kaldt Danmarks svar på pyramiderne. Højbroen (over vand) over den østlige del af Storebælt, den såkaldte "Østbro", er i enhver forstand et imponerende byggeri: Med sine 6.790 meter (knap 7 kilometer!) var den verdens tredjelængste hængebro, da kulturkanonen blev lanceret i 2006. Og de to brotårne - de såkaldte pyloner - rejser sig 254 meter over havoverfladen, hvilket gør dem til de højeste menneskeskabte punkter i Danmark.
Det hele holdes fast af en ankerblok med en samlet vægt på 325.000 tons. Også prisen på 21,6 milliarder kroner i 1988-priser for den samlede bro- og tunnelforbindelse kan virke svimlende. Broen er Danmarks hidtil største byggeprojekt.

En vandskulptur

Og der er mere end størrelsen at blive imponeret af. Broen vidner om, at store størrelser sagtens kan gå hånd i hånd med ynde og elegance. Hængebroen rejser sig som en enorm skulptur mellem det flade Østfyn og det lige så flade Sjælland. Den slanke silhuet svæver elegant over vandspejlet. Forholdet mellem brotårne, vejbanens svage krumning og de enorme kabler er i smuk balance - både set fra afstand, og når man kører på selve broen. Turen over broen, gennem brotårnene, er en svimlende, næsten katedrallignende oplevelse - himmel, hav, lys og bro går op i en højere enhed.

Danmark blev mindre

Det tog syv år at færdiggøre den enorme hængebro. Der dukkede nye vejskilte, der viste til Odense, op på langs de store sjællandske veje. Og omvendt på Fyn blev afstanden til København med ét afkortet til en smuttur på en god times kørsel i bil eller tog. I dag står broen som et symbol på sammenhængen i det danske ørige. Danmark skrumpede.

The East Bridge crossing the Great Belt. Photo: Christine Capatillo.
Arkitektur

Vidste du?

Da Østbroen blev indviet i juni 1998, blev den slået på målstregen i kampen om at blive verdens længste hængebro. Den japanske bro Akashi Kaikyo stod færdig i april samme år, og med 1991 meter i frit spænd blev Østbroen med blot 1624 meter henvist til andenpladsen. 

Udvalgets begrundelse

Af Kanonudvalget for Arkitektur, 2006

Østbroen er Danmarks hidtil største byggeprojekt. Østbroens elementer er enkelt og elegant formgivet. Forholdet mellem pyloner, vejbane og kabeltræk er smukt afbalanceret, oplevet både fra havsiden, fra Sjællandssiden samt i bevægelse hen over selve broen. Højden af pylonerne modstiller sig kørebanens længde, og kørebanens svage bue modstilles af kablernes stort svungne krumning. Alle linjerne danner tilsammen en frydefuld spænding for øjet. Broens linjeføring over bæltet forstærker den skulpturelle effekt og danner rum og indadvendthed for hele Østbroens krumme form.
Østbroen udgør et yndefuldt fuldoptimeret design i en enorm størrelse. Rumligt landskabeligt storslået – politisk visionært – et vellykket møde mellem form og funktion og et billede på samarbejdets kunst mellem kloge hoveder. 

To fuldendte buer i landskabet, der udspændt mellem to enorme brotårne mødes over havets horisont. Broen udstråler på én og samme tid en slags robust skrøbelighed og fylder os med en følelse af menneskets lidenhed og storhed i ét. 
Når man kører gennem brotårnene, oplever man en katedrallignende andægtighed samt en storslået harmoni mellem himmel, hav, lys og broens egen æstetik i form af materialer, farver og detaljer.
Broen symboliserer fortællingen om Danmark som sammenhænge i et ørige. Den betyder nye mulige fællesskaber i danskernes sociale og familiemæssige mønstre og udfordrer samtidig landsdelenes regionale, historiske og kulturelle forskelle i en ny tid.

Close

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På kulturkanon.kum.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)